Powrót do strony głównej

Jesteś tutaj: ZDROWIE / Mikroelementy / Cynk


2010-06-30
czytany: 612 razy
Cynk
Metal, niezbędny pierwiastek śladowy, znajdujący się w każdej komórce organizmu i wykonujący wiele pożytecznych funkcji. Wchodzi w skład około 200 enzymów i bierze udział w większej ilości reakcji enzymatycznych niż jakikolwiek inny minerał. Współdziała z insuliną, hormonem wzrostu i hormonami płciowymi, obecnymi w dużej ilości w spermie.


Bierze udział w przemianie węglowodanów, alkoholu i syntezie kwasów nukleinowych. Wraz z witaminami A, B6 i B12 jest niezbędny dla prawidłowego wzrostu. Wspomaga także wydalanie z organizmu toksycznego kadmu, znajdującego się w dymie papierosowym (który powoduje nadciśnienie) i neutralizuje szkodliwe skutki nadmiaru miedzi w organizmie (artretyzm). Ma zasadnicze znaczenie dla dojrzewania gruczołów płciowych i ich funkcjonowania, w szczególności prostaty. Zapobiega przerostowi prostaty, który może blokować wydalanie moczu i jest powszechnym źródłem kłopotów mężczyzn po czterdziestym piątym roku życia. Wraz z witaminą B6 cynk hamuje wytwarzanie histaminy i dlatego pomaga w leczeniu alergii. Koi nerwy i depresję, korzystnie działa w chorobie Alzheimera i niektórych rodzajach schizofrenii. Przyspiesza gojenie ran i stosowany jest w leczeniu owrzodzeń będących skutkiem terapii kortyzonem. Będąc składnikiem insuliny, zwiększa skuteczność jej oddziaływania i dlatego używa się cynku w leczeniu cukrzycy. Stwierdzono także, iż pobudza naturalną odporność na choroby; znany jest z tego, że przyczynia się do zdrowia skóry, a także łagodzi objawy łuszczycy. Z tych powodów bywa składnikiem kremów. Objawy niedoboru są bardzo różne. Obejmują powiększenie gruczołu krokowego (prostata), bezpłodność, impotencję i opóźnienie dojrzewania płciowego u dzieci, zahamowanie wzrostu, nieregularne miesiączkowanie, podatność na infekcje i złe gojenie się ran, bóle stawów, miażdżycę naczyń i złe krążenie, trudności w uczeniu się i opóźnienie umysłowe, utratę zmysłu smaku i węchu, alergie, trądzik, rozstępy u kobiet w ciąży, białe plamki na paznokciach, silne pocenie się i podatność na cukrzycę. Zasoby cynku w organizmie ubożeją pod wpływem alkoholu i papierosów. Ponadto silne pocenie się może powodować utratę do 3 mg tego pierwiastka dziennie. Wśród najlepszych naturalnych źródeł minerału są surowe ostrygi, małże, mięso, ryby, surowe zarodki pszenne, drożdże piwne, grzyby, nasiona dyni, żółtko jaj i warzywa strączkowe. Zapotrzebowanie na cynk wzrasta w okresie ciąży i laktacji. Preparaty cynku (do 40 mg) są dostępne w sklepach ze zdrową żywnością.

 

 

 

 

Źródło: MICHAEL SHARON “Nutrients A to Z A User’s guide to foods, herbs, vitamins, minerals & supplements”