Powrót do strony głównej

Jesteś tutaj: Krótko i na temat / Dla zdrowia / Jak radzić sobie z zaparciami


2010-06-30
czytany: 586 razy
Jak radzić sobie z zaparciami
Zaparcie jest dość często występującą dokuczliwą dolegliwością. Wyróżniamy cztery rodzaje zaparć: przypadkowe, przewlekłe, nawykowe, wywołane przez zmiany organiczne w jelitach, wreszcie zaparcie wieku podeszłego. Do najczęstszych przyczyn tych dolegliwości zaliczamy nieprawidłowy zestaw produktów spożywczych, nieregularne odżywianie się, mało urozmaicony skład posiłków, siedzący tryb życia, niedostateczną ilość ruchu, żylaki odbytu, przyzwyczajenie się do stosowania środków przeczyszczających, a przede wszystkim brak błonnika w codziennej diecie. Nie mogą być lekceważone również czynniki emocjonalne - niepokój, lęk, zdenerwowanie.


Kto odżywia się racjonalnie, przestrzega zdrowej diety z uwzględnieniem chleba razowego z pełnego przemiału, jada stale świeże owoce, warzywa i surówki, ten raczej nie cierpi na zaparcia. Jeśli jednak, mimo prawidłowego odżywiania i ruchliwego trybu życia, występują te dolegliwości, to należy codziennie rano, na czczo zjadać kilka lub kilkanaście suszonych śliwek, poprzedniego dnia wieczorem namoczonych w wodzie. Można także wypić szklankę zimnej, przegotowanej wody. Dobrze z zasady działa olej lniany lub rozdrobnione w młynku nasiona lnu (1-2 łyżeczki dziennie, napęczniałe w ciepłej wodzie, plus 2 łyżki otrąb pszennych). Zaparcia zwalczamy również środkami, które zawierają korę kruszyny, np. Cholegran, Normogran, Neonormakol, Rhelax. Zażywa się 1-2 łyżeczki na noc. Z innych ziół dobre jest ziele dziurawca, kłącze rzewienia, anyż, liść prawoślazu, korzeń lukrecji, kwiat lawendy, korzeń biedrzeńca, korzeń omanu, korzeń arcydzięgla, liść mięty. Dwa, trzy lub więcej rodzajów tych ziół mieszamy razem, parzymy w szklance wody lub robimy odwar, jeśli są to korzenie.

W przypadku szczególnie uporczywego zaparcia można stosować zimne okłady na brzuch. Moczymy lnianą ściereczkę w roztworze złożonym z 1/2 szklanki zimnej wody i 1/2 łyżki octu. Owijamy się ciepłym, suchym ręcznikiem oraz wełnianym kocem. W leczeniu i zapobieganiu zaparciem szczególną rolę odgrywa odpowiednia ilość błonnika w pożywieniu; za dzienną normę uważa się ok. 35 g. Przy zaparciach chronicznych można tę normę podwyższyć do 50-70 g dziennie.
W tym celu podajemy zawartość błonnika w produktach spożywczych.

Produkt
 
Błonnik
(g/ 100 g)
 
Produkt
 
Błonnik
(g/ 100 g)
 
otręby pszenne
 
44,0
 
groszek konserwowy
 
6,3
 
pietruszka liście
 
39,5
 
maliny
 
6,7
 
fasola biała suszona
 
25,3
 
chleb ciemny
 
6,1
 
morele suszone
 
22,5
 
jeżyny
 
6,1
 
marchew suszona
 
25,2
 
agrest
 
4,6
 
groch całe ziarno
 
17,0
 
kapusta biała
 
4,4
 
figi suszone
 
16,9
 
chleb biały
 
3,8
 
cebula suszona
 
16,9
 
ziemniaki
 
3,5
 
śliwki suszone
 
14,1
 
marchew
 
3,2
 
brzoskwinie suszone
 
12,9
 
jabłka ze skórką
 
2,4
 
jabłka bez skórki suszone
 
11,3
 
ryż
 
2,4
 
jabłka ze skórką suszone
 
12,6
 
śliwki świeże
 
2,2
 
groch łuskany
 
12,2
 
szpinak
 
2,1
 
soczewica
 
11,8
 
cebula
 
2,1
 
płatki kukurydziane
 
11,0
 
sałata
 
2,1
 
chrzan
 
9,7
 
pomidory
 
1,4
 
chleb razowy
 
8,4
 
czereśnie
 
1,2
 
porzeczki czarne
 
7,7
 
porzeczki czerwone
 
7,5
 
chleb graham
 
7,5
 
chleb sitkowy
 
7,3
 
fasola konserwowa
 
7,3
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
Źródło: Jadwiga Górnicka APTEKA NATURY Poradnik zdrowia