Powrót do strony głównej

Jesteś tutaj: ZDROWIE / Warzywa / Brukselka


2009-09-29
czytany: 1078 razy
Brukselka
Brukselka, wyglądem przypominająca miniaturową kapustę, podobnie jak inne warzywa z rodziny kapustowatych zawiera związki azotu zwane indolami. Uważa się je za czynniki, które zmniejszają ryzyko zachorowalności na niektóre formy raka.


Zalety:

  • Może zmniejszać ryzyko raka okrężnicy i żołądka
  • Jest dobrym źródłem kwasu foliowego i indoli
  • Dość dobre źródło błonnika pokarmowego

Wady:

  • Może powodować wzdęcia

Główki brukselki są bogate w witaminę C i beta-karoten, który w organiźmie przetwarzany jest w witaminę A. Zasobna też jest w potas, wapń i siarkę.

100g brukselki zawiera tylko 58 kcal. 

Brukselka może zapobiegać powstawaniu raka piersi, przedewszystkim tych jego form, które związane są z wysokim poziomem estrogenu. Indole znajdujące się w brukselce pobudzają wątrobę do dezaktywacji estrogenu. Doświadczenia przeprowadzone w USA wykazały, że dzięki przyśpieszeniu przemiany estrogenu oraz wydalania jej produktów z ustroju, zmniejsza się możliwość jego rakotwórczego działania. Uważa się, że kobiety u których przemiana estrogenu następuje gwałtownie, rzadziej zapadają na raka piersi lub raka macicy. Jest też prawdopodobne, choć jeszcze nie udowodnione, że indole znajdujące się w warzywach mogą w organizmach kobiet już chorujących na raka zahamować przerzuty nowotworu na inne organy. Warzywa kapustowate w tym brukselka, podobnie jak produkty wysokobiałkowe, zawierają zarówno błonnik oraz indole, mogą więc być pomocne w profilaktyce raka okrężnicy i żołądka; dlatego zaleca się ich stosowanie w dużych ilościach nie tyko zapobiegawczo, lecz także w trakcie leczenia nowotworów tych narządów.

Badania przeprowadzone w USA wykazują, że niski poziom kwasu foliowego we krwi predysponuje do zachorowań na raka płuc, przyczyniając się do większej podatności komórek na procesy nowotworowe. 

Jak prawidłowo przygotować brukselkę do spożycia?

Należy wziąć pod uwagę, że gotowanie brukselki może prowadzić do wyługowania indoli do wody, w której sią ją gotuje, oraz zmniejszenia skuteczności działania wielu witamin. Najlepsza jest więc brukselka tylko lekko ugotowana. Do spożywania powinniśmy wybierać małe, jasnozielone, twarde brukselki o przylegających do siebie liściach, na których nie ma żółtych plam. Stare, miękkie i luźne główki będą wydzielały podczas gotowania nieprzyjemny zapach siarki, a po ugotowaniu staną się gąbczaste i gorzkie. Brukselkę można przez kilka dni przechowywać w lodówce, ale najpierw należy usunąć jej zewnętrzne liście i zostawić nie mytą. Przed gotowaniem należy główki opłukać i naciąć małe krzyżyki na głąbach, aby móc upewnić się w czasie gotowania, że jest już miękka w środku. Brukselkę powinno się wrzucać na gotującą wodę i gotować krótko, bez przykrycia. Jeśli garnek zostanie przykryty, pod przykrywką mogą gromadzić się gazy siarkowe.